Dabbawala-k mindennapos versenyfutása az idővel

2020-05-25 10:00 | #blog #india #mumbai #bombay #dabbawala #ételkihordás #világszám #keménymunka #kevéshiba

A közel 20 millió lakosú Mumbai-ban több, mint 125 éve sikeresen működik az ételkihordó üzletág, melyet az egész világ csodál. De kik azok a „dabbawala”-k, hogyan működik a rendszer? Gyere, ismerkedj meg vele!

A történet az 1890-as évek végére vezethető vissza, amikor is a Pune-ból érkező földműves (Mahadeo Bhavaji Bachche) létrehozta az első ételkiszállító céget. A mindenféle bonyolult menedzsment és technikai vívmánytól mentes rendszer mára már szinte a tökéletességig fejlődött.

A „dabbawala”-k (ételkihordók) minden reggel 9 órakor veszik át háziasszonyoktól az ételhordókat („dabba”-kat) és kezdik meg a versenyfutást az idővel. Az ételeknek legkésőbb 13:00-ra a megrendelő asztalán kell lennie. Mumbai  (korábbi nevén Bombay) utcáit, vasútállomásait a késő délelőtti órákban rohanó fehér ruhás emberek lepik el. Lehet eső, szél, kánikula, naponta 5.000 ételszállító, körülbelül 200.000 ételhordót szállít ki a megrendelőknek, melyet délután vissza is szállítanak a feladóknak. Az irodában dolgozó férjek így hétfőtől szombatig is a feleségek főztjét élvezhetik.

Az egész rendszer sikere a pontos jelölésen múlik. Az ételhordók tetejét különböző jelek, szimbólumok és színek díszítik, melyek segítik a futárok mindennapi munkáját (pl. hol vették fel, milyen állomásokon megy keresztül, melyik kolléga teljesíti az egyes szakaszt és mi a végállomás). Átlagában egy ételhordó 6 dabbawala kezén keresztül jut el a címzetthez és ugyanennyin keresztül vissza. A szállítás csak biciklivel és vonattal történik, más közlekedési eszközt nem használnak. A munkájukért egységesen körülbelül INR 12,000 havi fizetést kapnak (kb. 48,000 Ft).

Napjainkban egyre több étterem vállal házhoz szállítást akár Mumbai-ban is, viszont a lakosság továbbra is ragaszkodik a jól bevált 125 éves rendszerhez. Ennek fő okai, az „dibbawala”-k személyes ismerete, a szolgáltatás alacsony ára (havi közel 4,000 Ft) és a hihetetlen pontosság. Gondolom már mindenki járt úgy, hogy a futár későn hozta meg az ebédét... Ez itt „nem” fordulhat elő.

A Havard által végzett 2010-es kutatás során kiderült, közel 1 millió kézbesítés során mindössze csak 3,4 hiba esik (késve érkezik, esetleg eltűnik az ételhordó).

A „dabbawala”-k munka közben: