Dabbawala-k mindennapos versenyfutása az idővel
2020-05-25 10:00 | #blog #india #mumbai #bombay #dabbawala #ételkihordás #világszám #keménymunka #kevéshiba
A közel 20 millió lakosú Mumbai-ban több, mint 125 éve működik az ételkihordó üzletág, melyet az egész világ csodál. De kik azok a „dabbawala”-k, hogyan működik a rendszer? Gyere, megmutatjuk!
A történet az 1890-es évek végére nyúlik vissza, amikor Mahadeo Bhavaji Bachche, egy Pune-ból érkező földműves, létrehozta az első ételkiszállító szolgáltatást. Azóta a rendszer, amely mentes minden bonyolult menedzsmenttől és technikai vívmánytól, mára a tökéletességig fejlődött.
A „dabbawala”-k, vagyis ételkihordók minden reggel 9 órakor veszik át a háziasszonyoktól az ételhordókat (dabba-kat), hogy versenyt fussanak az idővel. Az ételeknek legkésőbb 13:00-ra kell a megrendelő asztalán lenniük. Mumbai (korábban Bombay) utcáit és vasútállomásait a késő délelőtti órákban fehér ruhás emberek lepik el, hogy elérjék céljukat. Akár eső, akár kánikula, naponta 5.000 dabbawala szállít ki körülbelül 200.000 ételhordót, melyeket délután visszavisznek a feladókhoz. Így az irodában dolgozó férjek hétfőtől szombatig is feleségeik főztjét élvezhetik.
Az egész rendszer sikere a pontos jelölésen múlik. Az ételhordók tetejét különböző jelek, szimbólumok és színek díszítik, melyek segítik a futárok mindennapi munkáját (pl. hol vették fel, milyen állomásokon megy keresztül, melyik kolléga teljesíti az egyes szakaszt és mi a végállomás). Átlagában egy ételhordó 6 dabbawala kezén keresztül jut el a címzetthez és ugyanennyin keresztül vissza. A szállítás csak biciklivel és vonattal történik, más közlekedési eszközt nem használnak. A munkájukért egységesen körülbelül INR 12,000 havi fizetést kapnak (kb. 48,000 Ft).
Bár napjainkban egyre több étterem kínál házhoz szállítást, még Mumbai-ban is, a lakosság továbbra is ragaszkodik a 125 éves múltra visszatekintő, jól bevált „dabbawala” rendszerhez. Ennek fő okai a személyes ismeretség, az alacsony ár (mely havi körülbelül 4,000 Ft) és a rendkívüli pontosság. Míg máshol előfordulhat, hogy a futár késve érkezik, itt ez egyszerűen nem történhet meg.
A Havard által végzett 2010-es kutatás során kiderült, közel 1 millió kézbesítés során mindössze csak 3,4 hiba esik (késve érkezik, esetleg eltűnik az ételhordó).
A „dabbawala”-k munka közben: